z ostatniej chwili
UWAGA !!! Od 1 paździenika zmiana godzin pracy urzędu, PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA 7:30 - 15:30, CZWARTEK 10:00 - 18:00, PIĄTEK 7:00 - 15:00 W związku ze zmianą godzin otwarcia Urzędu zmianie ulegają godziny funkcjonowania KASY URZĘDU: WTOREK 8.00-12.00, ŚRODA 13.00-15.00, CZWARTEK 10.00-14.00 SPRAWY ZWIĄZANE Z EWIDENCJĄ LUDNOŚCI ORAZ Z DOWODAMI OSOBISTYMI ZAŁATWIANE SĄ W GODZINACH: PONIEDZIAŁEK, WTOREK, ŚRODA – OD 7:30 DO 15:00 CZWARTEK – OD 10:00 DO 17:30 PIĄTEK – OD 7:00 DO 14:30
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A
Biuletyn informacji publicznejCyberbezpiecznytransmisjadostępnośćOtwórz się na pomocProfilaktyka jodowaStrategia terytorialnawyposazeniekoronawirusDziennik WójewództwarodoJak zatwić sprawę„Wdrożenie Programu Ochrony Powietrza w Gminie Mszana Dolna”Ogłoszenia WójtaProgram Czyste PowietrzeDziedzictwoCała naprzód IIPlan zagospodarowania przestrzennego - interaktywna mapaProfil zaufanyinterpelacjeostrzezenia meteocyfrowa gminaremont kwateryJustyna Kowalczykgmina w obiektywie.htmlGaleria zdjęćznpOdkryj Beskid WyspowyObrona cywilnae-urzadkanalizacjadeklaracjaDostępnośc aplikacjiinformacje-do-banerow/datacje-z-budzetu-panstwasdsUrząd statystycznyBudowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Raba Niżna - etap IIIZakup strojówjakości powietrzaEkointerwencja

Aktualności


 

W dniach 8-11.06.2015 odbył się wyjazd edukacyjny w Góry Świętokrzyskie dla grupy 50 uczniów gimnazjów z terenu Gminy Mszana Dolna, uczęszczających  na zajęcia w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty”.

 

Po zebraniu wszystkich uczestników wyruszyliśmy w trasę. Pierwszym punktem naszej podróży był Park Etnograficzny w Tokarni – miejsce, w którym odtworzono układ osadniczy wiosek z różnych regionów Kielecczyzny. Następnie udaliśmy się do Chęcin, gdzie zwiedzaliśmy ruiny zamku. Na dziedzińcu chętni strzelali z łuku, na baszcie próbowaliśmy spotkać Białą Damę, a z punktów widokowych podziwialiśmy roztaczającą się panoramę.

 

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Świętokrzyskiego Parku Narodowego, dotarliśmy na szczyt Góry Świętego Krzyża. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. W kaplicy Oleśnickich naszej grupie udzielono błogosławieństwa, ucałowanie relikwiarza z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego umocniło nas duchowo. W krypcie grobowej widzieliśmy zasuszone zwłoki rodziny Oleśnickich i Jaremy Wiśniowieckiego. Obejrzeliśmy też ekspozycje Muzeum Przyrodniczo-Leśnego Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Przygotowana wystawa to prawdziwy multimedialny, barwny spektakl światła, dźwięków, odgłosów przyrody. Zwiedzając to miejsce, mieliśmy możliwość zobaczyć makietę pierwotnego i współczesnego krajobrazu terenu parku. Dzieje Gór Świętokrzyskich prezentowały podświetlane plansze, modele wymarłych zwierząt oraz ich skamieniałości. Dalsza część wystawy dotyczyła ekosystemów leśnych. Zwierzęta, rośliny i grzyby, żyjące w jodłowym borze, przyciągnęły uwagę niejednego miłośnika przyrody. Odbyliśmy także krótki spacer po Gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór.

Kolejnym punktem naszego programu było Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Podziwialiśmy letnią rezydencję polskiego noblisty, w której zgromadzono wspaniałe pamiątki po pisarzu. Po powrocie do miejsca noclegowego zjedliśmy obiadokolację, a następnie rozpaliliśmy integracyjne ognisko.

 

W trzecim dniu pojechaliśmy do Muzeum i Rezerwatu Archeologiczno-Przyrodniczego „Krzemionki”. Główną atrakcją tego miejsca była trasa turystyczna, prezentująca szereg neolitycznych kopalń krzemienia pasiastego. Wędrując podziemnym korytarzem przenieśliśmy się około 5 tysięcy lat wstecz. W tym dniu byliśmy także w Bałtowskim Parku Jurajskim. Czas spędzony w Parku Rozrywki na długo zostanie w naszej pamięci. Ogromną popularnością cieszyły się głównie karuzele, statek piracki, rollercoaster.  

W ostatnim dniu zwiedzaliśmy Kielce. Zobaczyliśmy między innymi Pałac Biskupów Krakowskich oraz Bazylię Katedralną. Po obiedzie, pełni wrażeń oraz wiedzy zdobytej poza szkolnymi murami, udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

 

Wyjazd edukacyjny poszerzył nasze horyzonty o nowe wiadomości i doświadczenia.  Był to dla nas czas zabawy i nauki, a więc połączenie przyjemnego z pożytecznym. Poznaliśmy wiele wspaniałych i ciekawych miejsc, które są elementem dziedzictwa kulturowego i historycznego naszego kraju oraz zawarliśmy wiele nowych znajomości.

Udział w wyjeździe edukacyjnym był bezpłatny.  Współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

                                                                                                                red. Małgorzata Łabuz

 

 

 

Zawód przyszłości – zawód mych marzeń!

 

W poniedziałek  25 maja br. w  ramach projektu ,, Poszerzamy horyzonty” w Gimnazjum nr 3 w Rabie Niżnej zostało zorganizowane spotkanie młodzieży z przedstawicielami zawodów przyszłości.

 Na spotkanie z młodzieżą zostali zaproszeni przedstawiciele zawodów: opiekun osób starszych - P. Agata Popławska , pielęgniarka -  P. Aneta Wilczyńska , fizjoterapeutka-  P. Grażyna Dudzik- Tokarczyk, fryzjerka - P. Marzena Rapacz.

Zaproszeni goście  opowiedzieli młodzieży o wykonywanym przez nich zawodzie, mówili  dlaczego wybrali właśnie taki zawód, czym się kierowali, scharakteryzowali codzienność każdego zawodu. Opowiedzieli młodzieży o szkołach, uczelniach jakie skończyli by  pracować w określonym zawodzie. Mówili również o plusach i minusach wykonywanej branży, a także opowiadali o nietypowych wypadkach w pracy, o stresie związanym z zawodem.  Pani fizjoterapeutka zademonstrowała parę ćwiczeń pomocnych w bólach odcinka lędźwiowego, pokazała prawidłową pozycję siedzącą dla uczniów. Natomiast Pani fryzjer omawiając swój zawód wykonała dwie fryzury na uczennicach, pokazując jak sprawnie i szybko można coś ciekawego zrobić z włosów.

Po krótkiej prezentacji każdy z przedstawicieli zawodu odpowiadał na zadawane mu pytania przez uczniów na które bardzo chętnie odpowiadał.  Bardzo duże zainteresowanie u  uczniów wzbudził zawód opiekun osób starszych.

Projekt „Poszerzamy horyzonty” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

red. Dorota Szczypka

 

 

 

TARGI EDUKACYJNE ,, FESTWAL ZAWODÓW” - KRAKÓW

 

W dniu 27 marca 2015r  uczniowie   gimnazjów gminy  Mszana Dolna, którzy uczestniczą w indywidualnych zajęciach doradczo zawodowych  w ramach projektu ,,Poszerzamy horyzonty” wzięli udział w wycieczce do Krakowa na Targi Edukacyjne ,, Festiwal Zawodów”.

W tym roku odbyła się już trzecia edycja Targów Edukacyjnych w dniach 26-28 marca. Targi odbyły się w Krakowie w nowej Hali konferencyjno- targowej EXPO. W tegorocznej edycji Festiwalu wzięło udział 78 szkół zawodowych z Małopolski, które na 107 stoiskach wystawienniczych przygotowały 124 prezentacje.

Głównym cele oraz założenia Targów jest promocja kształcenia zawodowego oraz kompleksowego wsparcia uczniów szkół gimnazjalnych poprzez skierowanie do nich oferty zajęć z doradztwa edukacyjno-zawodowego mającego w konsekwencji podnieść u uczniów Małopolskich gimnazjów zdolności do wyboru ścieżki kształcenia oraz planowania rozwoju zawodowego zgodnie z ich predyspozycjami.

 Uczniowie biorący udział w wycieczce mogli poznać praktyczne aspekty poszczególnych zawodów, zgrupowanych w siedmiu branżach; turystyczno- gastronomicznej, informatyczno-elektronicznej, budowlanej ,społeczno-medycznej, rolno-przetwórczej, mechaniczno-mechatronicznej oraz usługowej. Również szczególnym zainteresowaniem cieszyli się przedstawiciele szkół mundurowych: Wojskowej Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Zaprezentowany został sprzęt wojskowy i strażacki. Uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach, pokazach i doświadczeniach oraz porozmawiać z doradcą zawodowym. Z bliska mogli zobaczyć jak wygląda praca w danej branży, mogli porozmawiać z uczniami Szkół , które brały udział w Targach i przedstawiały są ofertę edukacyjną.

Udział w wyjeździe edukacyjnej był bezpłatny, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

                                                                                                                    red. Dorota Szczypka

 

 

 

WYJAZD EDUKACYJNY DO ZAKŁADU FIAT AUTO POLAND S.A.

 

W ramach projektu ,, Poszerzamy horyzonty” uczniowie gimnazjów gminy Mszana Dolna  którzy  uczęszczają  w  zajęcia ,, Mistrz Przedsiębiorczości” wzięli udział w wycieczce w dniu 10.12.2014r. do największego Zakładu Fiat Auto Poland S.A w Tychach.

Pierwszym etapem naszej wycieczki było przejście do sali konferencyjnej- green roomu, gdzie przewodnik opowiedział nam całą historię Zakładu Fiat Auto Poland S.A w Tychach. W trakcie opowiadania na ekranie pokazany był film , który ukazał nam cały proces produkcyjny samochodów ; fiat 500, lancia Ypsilon, ford Ka, gdyż na dzień dzisiejszy te modele są produkowane. Obecnie dzienna produkcja to 1300  samochodów, które trafiają na rynek do 68 krajów na Świecie. Dowiedzieliśmy się również ,że w 2007 roku zakład Fiat Auto Poland w Tychach dołączył do prestiżowego grona przedsiębiorstw „World Class Manufacturing”, tj. posiadających i stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej.

Po obejrzeniu filmu i wysłuchaniu pięknej historii oraz nowinek związanych z Zakładem  Fiat Auto Poland S. A. wyruszyliśmy z przewodnikiem by zwiedzić Zakład.

Ze względu na przepisy Bhp nie mogliśmy wejść na  hale gdzie jest tłocznia i lakiernia jednak tak  wspaniale przewodnik nam przybliżył informacje na ten temat a wcześniej oglądany film był dopełnieniem  tego procesu.

Cały proces produkcyjny obejmuje 4 etapy; tłoczenie, spawanie, lakierowanie, montaż. Tłocznia , to miejsce  gdzie wytłaczane są karoserie ten dział posiada 12 linii produkcyjnych. Spawalnia to dział, który jest najbardziej zrobotyzowanym działem pracuje tu 930 robotów, uczniowie byli świadkami jak podwozia były w jednym momencie obsługiwane przez 18 robotów był to niesamowity widok. Lakiernia to dział , który obserwowaliśmy przez okna, gdyż nie można było tam wejść jednak widzieliśmy i usłyszeliśmy o całym procesie lakierowania samochodów, które polega na zanurzaniu karoserii w farbach. Dodam , iż wszystkie samochody są ocynkowane a gwarancja na lakier wynosi obecnie 8 lat.

Ostatnim etapem była montażownia gdzie idąc przez halę widzieliśmy jak  pracownicy montują poszczególne elementy do gotowych idących na taśmie typów samochodów. Mogliśmy z bliska zobaczyć ostatni etap produkcji po którym samochody dostają się do magazynu logistyczne a później już  bezpośrednio do klienta.

Pełni wrażeń i informacji na temat produkcji samochodów oraz Zakładu Fiat Auto Poland  S. A w Tychach zakończyliśmy nasze zwiedzanie.

Udział w wycieczce edukacyjnej był bezpłatny, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a sam projekt realizowany jest przez Zespół Ekonomiczno - Administracyjny Szkół w Gminie Mszana Dolna.

 

                                                                                                                   red. Dorota Szczypka

 

 

WYJAZD EDUKACYJNY DO TYMBARKU


W dniach 2 oraz 3 grudnia 2014 r., grupa 90 gimnazjalistów  uczęszczających na warsztaty edukacyjno – zawodowe  wyruszyła na wycieczkę w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty”. Celem wyjazdu było zwiedzenie zakładu produkującego soki  – TYMBARK  oraz poznanie funkcjonowania tego przedsiębiorstwa. Dzięki uprzejmości Prezesa Firmy Tymbark  Pana  Dariusza Czecha możliwe było zobaczenie zakładu przez tak dużą grupę.
Uczniowie rozpoczęli od zwiedzania budynków, w których produkuje się soki „Tymbark”. Po kompleksie budynków oprowadzał gimnazjalistów pracownik wytwórni. Ostrzegał wszystkich przed widłakami, które nie są obsługiwane przez człowieka, tylko poruszają się dzięki światłom laserów a to oznacza, że w czasie pracy nie zauważają przeszkody. Uczniowie poznali tajniki produkcji produktów marki „Tymbark”.  Zobaczyli w jaki sposób wytwarza się butelki, zwiedzili laboratoria, w których tworzy się nowe smaki. Każde z pomieszczeń miało swój zapach. Po zakończeniu zwiedzenia, wszyscy uczestnicy otrzymali soczek z produkcji „Tymbark”.
W drodze powrotnej uczniowie zatrzymali się na pizzę w „Zajeździe pod Jodłową Górą”, w którym przeprowadzono „Kuchenne Rewolucje” Magdy Gessler.
 
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

 

Wyjazd edukacyjny do Ogrodu Doświadczeń w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty”

 

10 października 2014 roku 80 uczniów z czterech gminnych gimnazjów uczestniczących w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki wzięło udział w wyjeździe do Ogrodu Doświadczeń  im. Stanisława Lema w Krakowie.

Po przybyciu do sensorycznego parku edukacyjnego uczniowie podzieleni na mniejsze grupy uczestniczyli w warsztatach oraz zwiedzali Ogród wraz z przewodnikami.

Swój pobyt w Ogrodzie jedna z grup rozpoczęła od warsztatów „GEO-metria” podczas których uczniowie po krótkim wstępie teoretycznym na temat  pomiaru Eratostenesa mierzyli promień Ziemi wykorzystując system GPS.

Kolejna grupa uczestniczyła w lekcji „Piłki Einsteina”: przyśpieszenie grawitacyjne, energia kinetyczna, energia potencjalna, pęd, efekt Magnusa – to zagadnienia, które zostały zaprezentowane przy użyciu różnego rodzaju piłek.

Pozostali uczestnicy podczas warsztatów „Trąbka kibica” poznali fizyczne aspekty dźwięku. Chętni mogli zobrazować swoje umiejętności wokalne na ekranie oscyloskopu. Na koniec cała grupa za pomocą kolorowych trąbek zagrała głośny koncert.

Podczas zwiedzania Ogrodu uczniowie z ogromnym zainteresowaniem słuchali słów przewodnika, byli świadkami doświadczeń i sami w nich uczestniczyli. Mogli samodzielnie pograć na dzwonach rurowych, ksylofonie, wirować na obrotowej platformie, huśtać się na sprzężonych huśtawkach czy też znaleźć się we wnętrzu kalejdoskopu. Sprawdzali działanie Kołyski Newtona, półkul magdeburskich oraz wózków na szynach. Przy stanowisku z krzywymi lustrami uczniowie mogli zobaczyć swoją nową sylwetkę, a przy urządzeniach m. in. kolorowe sektory, dysk Benhama zaobserwować złudzenia optyczne. Przeprowadzane eksperymenty na licznych przyrządach pozwoliły poznać podstawowe prawa rządzące przyrodą.

Wizyta w Ogrodzie doświadczeń sprawiła młodzieży wiele radości a jednocześnie wzbogaciła wiedzę.

Wyjazd edukacyjny do Ogrodu Doświadczeń w Krakowie odbył się w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

                                                                                                                                      

               red. Agnieszka Michalczewska

 

 

REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA ROZPOCZĘTA

Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca do projektu „Poszerzamy horyzonty” w  gimnazjach z terenu Gminy Mszana Dolna tj. Gimnazjum Nr 1 w Kasinie Wielkiej, Gimnazjum Nr 2 w Kasince Małej, Gimnazjum Nr 3 w Rabie Niżnej oraz Gimnazjum Nr 4 w Mszanie Górnej.

Termin rekrutacji:  01.09.2014r. – 30.09.2014r.

Uczestnikiem projektu może być uczeń gimnazjum:

  • mający trudności w opanowaniu materiału programowego z przedmiotów: j. polski, matematyka, j. angielski,
  • wymagający wsparcia i opieki specjalistycznej pedagoga,
  •  zainteresowany przedmiotami: informatyka, j. angielski, techniki uczenia się, przedsiębiorczość,
  • potrzebujący ukierunkowania w wyborze właściwej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

 

Dokumenty rekrutacyjne dostępne są w gimnazjach zaangażowanych w realizację projektu.

 

 

PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

 

W czterech gimnazjach z terenu Gminy Mszana Dolna w roku szkolnym 2013/2014 realizowane były zajęcia w ramach projektu „ Poszerzamy horyzonty”.

Łącznie w okresie październik 2013 – maj 2014 w ramach projektu przeprowadzono 2 082 godzin zajęć w tym:

  • dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego – 243 godz.
  • dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – 270 godz.
  • dydaktyczno-wyrównawcze  z j. angielskiego – 243 godz.
  • pedagogiczne – 162 godz.
  • mistrz informatyki – 216 godz.
  • mistrz języka angielskiego – 216 godz.
  • mistrz technik uczenia się – 216 godz.
  • mistrz przedsiębiorczości – 216 godz.
  • warsztaty edukacyjno-zawodowe – 108 godz.
  • indywidualne konsultacje doradcze – wsparcie doradcy zawodowego – 96 godz.
  • indywidualne konsultacje doradcze – wsparcie psychologa – 96 godz.

 

Ponadto zorganizowano następujące wyjazdy edukacyjne, które pozwoliły na zdobycie nowej wiedzy, zwiedzenie nowych miejsc oraz poszerzenie horyzontów:

  • wyjazd edukacyjny do Teatru Bagatela dla 72 uczestników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego,
  • wyjazd edukacyjny na Uniwersytet Jagielloński dla 72 uczestników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka angielskiego,
  • wyjazd edukacyjny do Warszawy dla 50 uczestników zajęć rozwijających.

 

W roku szkolnym 2013/2014:

  • 362 uczniów (K-154, M-208) rozpoczęło udział w projekcie,
  • 126 uczniów (K-53, M-73) zakończyło udział w projekcie,
  • 224 uczniów (K-96, M-128) kontynuuje udział w projekcie w roku szkolnym 2014/2015.


Rekrutacja uzupełniająca odbędzie się w gimnazjach w terminie od 1 września do 30 września 2014 roku.

 

Projekt „Poszerzamy horyzonty” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Podziałanie 9.1.2.

 

,,Poszerzamy horyzonty” - trzydniowa wycieczka do Warszawy

W dniach 2-4.06.2014 odbył się wyjazd do Warszawy w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty” dla najlepszych uczniów gimnazjów z terenu Gminy Mszana Dolna, biorących udział w zajęciach rozwijających.

O godzinie 6 rano, po zebraniu wszystkich uczestników wyruszyliśmy w trasę – relacjonują uczestnicy wycieczki. Pierwszym punktem naszej podróży był Pałac w Wilanowie z lekcją muzealną. Przewodnik w bardzo ciekaw i, interesujący sposób opowiedział o historii tego miejsca. Uczniowie na pamiątkę otrzymali karty pracy „Wnętrza pałacu i ich symbolika”.

Następnie udaliśmy się na Stadion Narodowy,  tam mieliśmy możliwość przejścia „Trasą Piłkarza”. Okazała budowla wspomnianego obiektu sportowego zrobiła na nas ogromne wrażenie. Pełni wrażeń przejechaliśmy na nocleg do zajazdu „Jankaz”, gdzie czekała na nas przepyszna obiadokolacja.

Drugi dzień wycieczki, rozpoczęliśmy od zwiedzania  Łazienek, gdzie przewodnik oprowadził nas po wnętrzach Pałacu na Wodzie. Idąc przez park zobaczyliśmy Amfiteatr, Starą Pomarańczarnię, oraz Belweder i Pomnik  Fryderyka Chopina.

Nadprogramowo  zwiedziliśmy Kopiec Powstania Warszawskiego oraz Ogrody na Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Punktem docelowym było Centrum Nauki Kopernik, gdzie młodzież chętnie angażowała się do osobistego poznawania i zrozumienia świata poprzez udział w wielu ciekawych eksperymentach.

Każdego dnia mieliśmy także okazję podziwiać panoramę Warszawy z okien autokaru, widzieliśmy min.: Plac Trzech Krzyży, budynek Giełdy Papierów Wartościowych, Plac De  Gaulle’a, budynek  PZPR, Torwar, Rotundę.

Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie młodzież brała udział w żywej lekcji historii. Zobaczyli film „Miasto ruin”- obraz  zburzonej  Warszawy z 1945 roku  z lotu ptaka. Następnym punktem był Pałac Kultury i Nauki, gdzie z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę miasta. Kolejnym miejscem zwiedzania był Cmentarz na Powązkach, gdzie młodzież zobaczyła groby poległych w Powstaniu Warszawskim np.: grób Rudego, Zośki, Alka oraz innych  wybitnych osobistości; poetów, pisarzy, artystów, polityków, dziennikarzy. Również mieliśmy możliwość zobaczyć Pomnik Katyński, gdzie spoczywają ofiary tragedii smoleńskiej z 10.04.2010r. oraz pomniki lotników polskich. Ostatnim punktem naszej wycieczki było Stare Miasto, które  młodzież zwiedzała z przewodnikiem. Byliśmy przy pomniku Nieznanego Żołnierza gdzie zobaczyliśmy również zmianę warty. W trakcie spaceru zobaczyliśmy Belweder, pomnik Syrenki, Zamek Królewski, Starówkę, mury miasta, Barbakan,  Pomnik Młodego Powstańca, Kolumnę Zygmunta.

Pełni wrażeń i informacji na temat Warszawy zakończyliśmy nasze zwiedzanie, a następnie w późnych godzinach wieczornych udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Udział w wyjeździe edukacyjnym był bezpłatny.  Współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a sam projekt realizowany jest przez Zespół Ekonomiczno Administracyjny Szkół w Gminie Mszana Dolna.

 

 

Zawód przyszłości

30 maja br. w Gimnazjum nr 1 w Kasinie Wielkiej w ramach projektu ,,Poszerzamy horyzonty” odbyło się spotkanie młodzieży z przedstawicielami zawodów przyszłości.

Zostali na nie zaproszeni przedstawiciele różnych zawodów:  księgowa- P. Krystyna Płonka , pielęgniarka-  P. Anna Kowalczyk , fizjoterapeutka P. Grażyna Dudzik- Tokarczyk, informatyk- P. Maciej Liberda.

Zaproszeni goście   zapoznali młodzież z wykonywanym przez nich zawodem, mówili  dlaczego wybrali właśnie taki zawód, czym się kierowali, scharakteryzowali codzienność wykonywanej przez siebie pracy. Opowiedzieli młodzieży o szkołach, czy uczelniach jakie skończyli, by  pracować w określonym zawodzie. Mówili również o plusach i minusach wykonywanej branży, a także opowiadali o nietypowych wypadkach w pracy, o stresie związanym z zawodem. Pani fizjoterapeutka zademonstrowała dodatkowo parę ćwiczeń pomocnych w bólach odcinka lędźwiowego, pokazała prawidłową pozycję siedzącą dla uczniów.

Po krótkiej prezentacji każdy przedstawiciel danego zawodu odpowiadał na zadawane mu przez uczniów pytania.

 

red. Dorota Szczypka

 

WYJAZD EDUKACYJNY NA UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI

 

W dniu 26.03.2014 r. w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty" uczniowie czterech gimnazjów Gminy Mszana Dolna: z Mszany Górnej, Raby Niżnej, Kasiny Wielkiej i Kasinki Małej wzięli udział w wycieczce do Krakowa. Wyjazd miał charakter edukacyjny w ramach zajęć wyrównawczych z języka angielskiego. Młodzież w dość licznej grupie - siedemdziesiąt dwie osoby, wraz z pięcioma opiekunami wyjechała rano z pod swoich szkół.
Po przybyciu do Krakowa uczestnicy wycieczki udali się do Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego przy ulicy Krupniczej, gdzie po bardzo miłym powitaniu przez pracownika UJ odbyły się zajęcia przeprowadzone przez studentki Katedry UNESCO oraz Koło Anglistów. W ramach tych zajęć uczniowie mogli w grupach, poprzez zabawy i konkursy poznać inne, bardzo ciekawe strony języka angielskiego pomocne w życiu codziennym tj. skróty, słowa piosenek, idiomy. Mogli również zobaczyć nowoczesną salę wykładową podczas odbywającego się jednego z wykładów dla studentów anglistyki.
Następnie udali się pieszo do Collegium Novum UJ, gdzie odbyło się zwiedzanie auli. Przepych i piękno auli zrobiło na uczniach wielkie wrażenie, słuchali z uwagą przedstawioną w skrócie historię Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Po opuszczeniu auli młodzież przeszła pod Muzeum UJ Collegium Maius, gdzie zostali podzieleni na mniejsze osiemnastoosobowe grupy i w wyznaczonym składzie rozpoczęli zwiedzanie Muzeum z przewodnikiem. Z ogromnym zainteresowaniem słuchali słów przewodnika i oglądali eksponaty związane z historią Uniwersytetu. Podczas zwiedzania Muzeum została przybliżona postać Mikołaja Kopernika, który był studentem UJ. Uczniowie zobaczyli globus, na którym została zaznaczona po raz pierwszy Ameryka odkryta przez Kolumba, zabezpieczone księgi, z których uczył się między innymi Mikołaj Kopernik oraz wiele innych eksponatów służących nauce.
Podczas wymiany grup zwiedzających, uczniowie zjedli również obiad, czyli coś dla ducha i ciała.
Po skończonym zwiedzaniu i obiedzie w późnych godzinach popołudniowych zebrana młodzież wróciła do placówek macierzystych. Każdy z uczestników wyjazdu edukacyjnego stał się bogatszy o ułamek ważnej historii i świetności Polski, oraz mógł poczuć wspaniały klimat Wyższej Uczelni.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Helena Domagała

 

 

TRWAJĄ ZAJĘCIA W RAMACH PROJEKTU

 

Od początku października 2013 roku trwają zajęcia w ramach projektu „Poszerzamy horyzonty”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Podziałanie 9.1.2.

 

Do końca grudnia 2013 roku realizacja projektu obrazuje się następująco :

 

Gimnazjum Nr 1 w Kasinie Wielkiej

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. angielskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia specjalistyczne z pedagogiem – 1 grupa 4 os., zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz informatyki” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz języka angielskiego” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz technik uczenia się” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz przedsiębiorczości” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-warsztaty edukacyjno-zawodowe – 2 grupy po 10 os., zrealizowano 12 h (po 60 min.)

-indywidulane konsultacje doradcze - psycholog – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-ndywidulane konsultacje doradcze - doradca zawodowy – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-zorganizowano wyjazd edukacyjny do Teatru Bagatela w Krakowie dla uczniów uczęszczających na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego.

 

Gimnazjum Nr 2 w Kasince Małej

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. angielskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia specjalistyczne z pedagogiem – 2 grupy po 4 os., zrealizowano 18 h (po 60 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz informatyki” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz języka angielskiego” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz technik uczenia się” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz przedsiębiorczości” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

warsztaty edukacyjno-zawodowe – 2 grupy po 10 os., zrealizowano 12 h (po 60 min.)

indywidulane konsultacje doradcze - psycholog – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-indywidulane konsultacje doradcze - doradca zawodowy – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-zorganizowano wyjazd edukacyjny do Teatru Bagatela w Krakowie dla uczniów uczęszczających na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego.

 

Gimnazjum Nr 3 w Rabie Niżnej

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. angielskiego – 2 grupy po 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia specjalistyczne z pedagogiem – 1 grupa 4 os., zrealizowano 9 h (po 60 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz informatyki” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz języka angielskiego” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz technik uczenia się” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz przedsiębiorczości” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-warsztaty edukacyjno-zawodowe – 2 grupy po 10 os., zrealizowano 12 h (po 60 min.)

-indywidulane konsultacje doradcze - psycholog – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-indywidulane konsultacje doradcze - doradca zawodowy – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-zorganizowano wyjazd edukacyjny do Teatru Bagatela w Krakowie dla uczniów uczęszczających na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego.

 

Gimnazjum Nr 4 w Mszanie Górnej

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. polskiego – 3 grupy po 8 os., zrealizowano 27 h (po 45 min.)

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki – 4 grupy po 8 os., zrealizowano 36 h (po 45 min.)

-zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z j. angielskiego – 3 grupy po 8 os., zrealizowano 31 h (po 45 min.)

zajęcia specjalistyczne z pedagogiem – 2 grupy po 4 os., zrealizowano 18 h (po 60 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz informatyki” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz języka angielskiego” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-zajęcia rozwijające „mistrz technik uczenia się” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

zajęcia rozwijające „mistrz przedsiębiorczości” – 1 grupa 8 os., zrealizowano 18 h (po 45 min.)

-warsztaty edukacyjno-zawodowe – 3 grupy po 10 os., zrealizowano 18 h (po 60 min.)

indywidulane konsultacje doradcze - psycholog – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-indywidulane konsultacje doradcze - doradca zawodowy – zrealizowano 9 h (po 60 min.)

-zorganizowano wyjazd edukacyjny do Teatru Bagatela w Krakowie dla uczniów uczęszczających na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego.

 

  1.  

 

 

WYJAZD EDUKACYJNY DO TEATRU

 

W dniach 19 i 20 grudnia 2013 roku dla uczniów wszystkich gminnych gimnazjów uczestniczących w zajęciach wyrównawczych z języka polskiego prowadzonych w ramach projektu "Poszerzamy horyzonty" zorganizowany został wyjazd do Teatru Bagatela w Krakowie na spektakl p.t. "Mayday". Uczniowie mieli nie tylko okazję obejrzeć zabawną sztukę, ale również zdobyć nieco wiedzy z historii i teraźniejszości Sceny przy Karmelickiej. Wyjazd ten sprzyjał kształceniu umiejętności obcowania ze sztuką i właściwego jej odbioru, ale również był okazją do poznania się i integracji młodzieży gimnazjalnej z różnych miejscowości naszej gminy.

 

                                                                                                                                               Anna Piwowarska - Koordynator w Gimnazjum w Kasince Małej